Autoalan jälkimarkkinoinnin uusi osaajatapahtuma AKL Tech Day tarjoaa monipuolista tietoa teknologian uusimmista muutoksista. Vuoden 2022 pääteemana on Kestävästi tulevaisuuteen, jonka alla tarkastelemme jälkimarkkinointia energiatehokkuuden, kestävän kehityksen, kilpailukyvyn ja koulutuksen näkökulmista. Päivän ohjelmassa on mielenkiintoisia puheenvuoroja, hands-on -työpajoja, koulutusta sekä muita hyödyllisiä esityksiä. Tapahtumassa palkitaan Autoalan koulutuksen järjestäjä -kilpailun voittaja. Tervetuloa!
Jouko Sohlberg
tekninen johtaja, Autoalan Keskusliitto
AKL Tech Day on täynnä mielenkiintoisia sekä ajankohtaisia puheenvuoroja, käytännönläheisiä työpajoja ja merkittäviä kohtaamisia.
Pidätämme oikeuden tarkentaa ohjelman sisältöä ja aikataulua.
Tilaa uutiskirje ja kuulet Tech Day -uutiset ensimmäisenä.
Copyright Autoalan Keskusliitto ry 2020 © Tietosuojaseloste
Käytäthän modernia selainta. Sivusto ei tue Internet Exploreria.
Valmistuttuaan 1986 kauppatieteiden maisteriksi Rissa on toiminut käytännössä koko työelämänsä autoalalla useissa eri tehtävissä. Ennen Autoalan Keskusliittoon tuloa hän toimi toistakymmentä vuotta Nordea Rahoituksessa autorahoituksen ja kuluttajarahoituksen parissa niin Suomessa kuin muissa Pohjoismaissa ja Baltiassa.
Ennen rahoitusyhtiöaikaa Rissa toimi autoliikkeissä vähittäiskaupan eri tehtävissä. Suomen ajautuessa syvään lamaan 1990-luvun alussa erityisesti autokauppa koki kovia. Rissa oli mukana saneeraamassa kahta eri autoliikettä aikana, jolloin puolet Suomen autoliikkeistä meni konkurssiin. Saneerauksen jälkeen alkoi kannattavan kasvun suunnittelu. Nuo ajat ovat jääneet vahvasti Rissan työkalupakkiin kasvattavana kokemuksena johtamisesta ja erityisesti strategisen suunnittelun tärkeydestä.
Rissa on työtehtäviensä johdosta mukana useissa eri hallituksissa. Muun muassa viimeiset kolme vuotta hän on ollut mukana Cecran (European Council for Motor Trades and Repairs) hallituksessa, missä hän edustaa Suomen lisäksi muita Pohjoismaita. Cecra on autoalan Euroopan vähittäiskaupan edunvalvontajärjestö Brysselissä.
Vesa Härkösen nykyinen tehtävä LABin Muotoiluinstituutin johtajana alkoi 1.1.2020, kun Lahden ja Saimaan ammattikorkeakoulut yhdistyivät vuoden 2019 lopussa muodostaen täysin uuden LAB-ammattikorkeakoulun.
Härkönen on aiemmin toiminut muotoilijana, johtamistehtävissä sekä liiketoiminnan kehittäjänä konsulttitoimistoissa (Linja Design, Idean ja Conmio) sekä suuryrityksissä (KONE ja Elisa) sekä viimeisimpänä designtoimisto Nordkappin toimitusjohtajana.
Puheenvuorossaan Härkönen käsittelee palvelumuotoilun tarjoamia mahdollisuuksia liikkumiseen liittyvän osaamisen ja asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämiseen. Puheenvuoro rakentuu asiakaslähtöisyyden, taloudellisuuden, ekologian ja osaamisen ympärille. Tavoitteena on antaa alan kehittämiseen konkreettisia työkaluja käytännön esimerkkien avulla. Puheenvuorossa käydään läpi mahdollisuuksia, joita yritysten ja korkeakoulujen välisellä yhteistyöllä olisi mahdollista saavuttaa niin lyhyellä kuin pitkällä aikajänteellä.
Jouko Sohlberg vastaa autoalan ammatillisesta koulutusyhteistyöstä ministeriöiden ja oppilaitosten kanssa. Hän on kokenut kouluttaja ja opettaja, jolla on lukuisia luottamustoimia tehtäväkenttäänsä liittyen.
Sohlberg on Autoalan Keskusliiton tekninen johtaja ja jälkimarkkinoinnin ja huolto- sekä korjaamotoiminnan ammattilainen.
Jarmo Pääkkönen on autoalan asiantuntija, jolla on monipuolinen kokemus autoalalta. Hän on toiminut 40 vuotta autoalalla eri tehtävissä useissa autoalan yrityksissä. Uran alkutaival alkoi huolto- ja myyntitehtävissä. 2000-luvun Pääkkönen on toiminut autoliike/paikallisjohtajana keskittyen päivittäisen tekemisen ohella liiketoimintojen kehittämiseen ja ihmisten johtamiseen.
Aiheena korkeajänniteakut ja paloturvallisuus pelastuslaitoksen näkökulmasta.
Palomies vuodesta 2009 ja paloesimies vuodesta 2014 eri pelastuslaitoksilla myös Suomen rajojen ulkopuolella. Kokemusta korkeajänniteakuista vuosien ajalta erityisesti pelastuslaitoksen käytännön näkökulmasta. Koulutan sekä sähkö- että kaasuajonevojen turvallisuutta sekä pelastuslaitoksella että yksityispuolella.
Luennolla käsitellään korkeajänniteakkupaloja ajoneuvoissa, niiden palokäyttäytymistä ja toimintamalleja maailmalta.
Kerron kuinka pelastuslaitokset käsittelevät akkuja palon aikana sekä niiden jälkeen.
Jouko Hakkarainen on tehnyt oppilaitosyhteistyötä aktiivisesti jo yli 20 vuoden ajan, toimien mm. Metropolian työelämätoimikunnassa sekä Omnian työelämäkunnassa. Tämän lisäksi hänellä on lukuisia luottamustoimia liittyen autoalaan Suomessa.
Kati Lundgren on ympäristövastuullisuuden ja kestävän kehityksen asiantuntija. Hän on toiminut pitkään ammatillisen koulutuksen vastuullisuuskysymysten parissa kouluttajana ja kehittäjänä. Viime vuodet Lundgren on keskittynyt pääasiassa yritysten ympäristöjohtamisen ja vastuullisuuden kehittämiseen. Nykyisin Lundgren työskentelee Savon koulutuskuntayhtymässä asiantuntijana.
Kalenoja työskentelee autoalan omassa Tieliikenteen Tietokeskuksessa liikenteen erityisasiantuntijana. Hänen osaamisalueisiinsa kuuluvat muun muassa liikenteen eri käyttövoimat sekä ympäristövaikutukset ja niitä koskeva lainsäädäntö. Tieliikenteen Tietokeskus kokoaa ja valmistelee ajankohtaista tutkimus- ja tilastoaineistoa autoalan tarpeisiin.
Käytännönläheinen katsaus huomionarvoisiin asioihin, jotka olemassa oleva koriteknologia erilaisine materiaaleineen, kuten alumiini ja hiilikuitu, on tuonut tullessaan. Asioita tarkastellaan muun muassa vaurion määrittämisen, liitos- ja työmenetelmien sekä laitteiden näkökulmasta.
Mikko Kittelä on autojen ja koneiden parissa kasvanut vauriokorjausalan ammattilainen. Kittelä aloitti vauriokorjauksen parissa korikorjaajana 1995 jatkaen vauriokorjausalan kouluttajana vuodesta 2010. Hän on perustaja ja yrittäjä Expertise Factoryssa 2018, joka tarjoaa koulutuksia vauriokorjausalan ammattilaisille. Kittelä on useamman automerkin valtuuttama kouluttaja ja matkustaa usein maailmalla uusimman tiedon perässä.
Työpajassa otetaan lyhyt katsaus kaasuun polttoaineena sekä kaasuautojen markkinoihin Suomessa. Tulemme lisäsi tutustumaan nykyaikaisten kaasuautojen tekniikkaan sekä kaasuautojen vaatimuksiin huolto- ja korjaustöissä.
Jussi Salmi on autoinsinööri ja toimii tekniikkapäällikkönä K-Auto Oy:ssä. Hän vetää jälkimarkkinoinnin tekniikkatiimiä, jonka tehtäviin kuuluu mm. korjaamoverkoston tuotetekninen tuki, korjaamovarusteiden ja erikoistyökalujen myynti ja hallinnointi sekä ajoneuvojen tekninen hyväksyntä. Salmella on autojen parissa toimimisesta kertynyt jo noin 15 vuoden kokemus eri rooleissa.
Workseed on taitojen oppimisen työkalu, joka on kehitetty erityisesti ammatillisen koulutuksen tarpeisiin. Se on laajasti käytössä toisen asteen oppilaitosten lisäksi myös ammattikorkeakouluissa. Palvelussa voidaan luoda tehtävänantoja käytännön taitojen harjoitteluun ja raportoida niitä opiskelijan omalla mobiililaitteella opettajan luomaan raporttipohjaan. Kokonaisuuden kautta voidaan opiskella tehokkaasti sekä tieto- että taitopuolista osaamista. Kehittymistä on helppo seurata, kommentoida ja arvioida osaamista. Workseed tarjoaa mahdollisuuksia myös yritysten oman henkilöstön, asiakkaiden tai muiden sidosryhmien koulutukseen.
Teemu Tiainen on monipuolisten autoalan tehtävien kautta opetuksen digitalisaation intohimoiseksi kehittäjäksi ponnistanut insinööri.
Osallistujat pääsevät näkemään miten nopeasti yleistyvää VR-teknologiaa voidaan käyttää maalaussimulaattorissa ja oppilaitosympäristössä. Työpajassa esitellään VirtualAutoedU-maalaussimulaattorin kalibrointia, toimintaa sekä myös itse ruiskuttamista. Myös maalaussimulaattorin kokeilu on mahdollista ajan sallimissa rajoissa.
Roope Rokkonen on valmistunut 2015-2016 automaalariksi sekä autokorinkorjaajaksi PKKY:ltä eli nykyisestä Riveriasta, jonka jälkeen hän on työskennellyt automaalaamossa.
Syksyllä 2018 hän siirtyi Riverialle automaalauksen ja korinkorjauksen ammatilliseksi ohjaajaksi. Roope osallistui myös 2017 Skillsin järjestämiin automaalauksen MM-kilpailuihin Abu Dhabissa.
Millaisia ovat tulevaisuuden käyttövoimat? Työpajassa tutustutaan liikenteen käyttövoimaennusteisiin, eri käyttövoimien tulevaan kysyntään vaikuttaviin tekijöihin sekä käyttövoimamurrosta kiihdyttäviin ja hidastaviin tekijöihin.
Kalenoja työskentelee autoalan omassa Tieliikenteen Tietokeskuksessa liikenteen erityisasiantuntijana. Hänen osaamisalueisiinsa kuuluvat muun muassa liikenteen eri käyttövoimat sekä ympäristövaikutukset ja niitä koskeva lainsäädäntö. Tieliikenteen Tietokeskus kokoaa ja valmistelee ajankohtaista tutkimus- ja tilastoaineistoa autoalan tarpeisiin.