AKL Tech Day on autoalan jälkimarkkinoinnin ja opetusalan parissa työskenteleville suunnattu osaajatapahtuma, jossa paneudutaan alan palveluliiketoiminnan käytännön haasteisiin, kehityskohtiin ja tulevaisuuden näkymiin. Tämän vuoden teemana on autoalan tulevaisuuden tekijät ja osaavan työvoiman tarve tulevaisuudessa. Ohjelmassa on mielenkiintoisia puheenvuoroja mm. yritys-oppilaitosyhteistyön kehittämisestä sekä monimuotoisuuden hyödyntämisestä yrityksissä sekä käytännönläheisiä hands-on-työpajoja ja työnäytöksiä.
”Teknologia on muuttunut ja tulee muuttumaan nopeasti lähivuosina. Joudumme muuttamaan rakenteita niin jälkimarkkinoinnissa kuin autokaupassa. Iso kysymys on, miten turvaamme alan työvoimatarpeen ja osaavien tekijöiden pysyvyyden alalla.”
Jouko Sohlberg
tekninen johtaja, Autoalan Keskusliitto
AKL Tech Day on täynnä mielenkiintoisia sekä ajankohtaisia puheenvuoroja, käytännönläheisiä työpajoja ja merkittäviä kohtaamisia.
Aika | Ohjelma |
---|---|
8:00-9:30 | Ilmoittautuminen, aamukahvi ja tutustuminen kumppaneihin |
9:30-9:45 |
Tapahtuman avaus toimitusjohtaja Tero Lausala, Autoalan Keskusliitto |
9:45-10:15 |
Autoalan vetovoimaisuus nyt ja tulevaisuudessa Tekninen johtaja Jouko Sohlberg, Autoalan Keskusliitto |
10:15-10:45 |
Uusi vaihde silmään yritys-oppilaitosyhteistyössä Koulutuspäällikkö Ari Pikkarainen, Riveria / Yrityspalvelupäällikkö Suvi Valoharju, Riveria / Huoltojohtaja Mika Rissanen, Wetteri Auto Oy, Joensuu |
10:45-11:00 | Tauko |
11:00-11:30 |
Työpaikkaohjaaja on käyntikortti yritykseen Tiimivastaava Erkka Javanainen, Tampereen seudun ammattiopisto |
11:30-12:45 |
Monimuotoisuus vetää osaajia puoleensa Asiakaskokemuksen ja laadun parantaja, valmentaja Piia Pärssinen, EezyFlow |
12:15-13:00 | Lounas |
13:00-13:40 |
Tietoiskut Raskaan kaluston sähkötekniset mittaukset Koulutuspäällikkö Petri Oikarinen, TTS / Koulutuspäällikkö Sami Silventoinen, TTS Sähköauton vaurioanalyysin tekeminen Kouluttaja Kangastie Riku, Koulutuspalvelu Vaurio |
13:40-13:50 | Siirtyminen / tauko |
13:50-14:30 |
Tietoiskut: Akun kunnon määrittäminen (SOH-arvo, AVILOO-mittalaite) Operatiivinen johtaja Frans Malmari, Diagno Finland Oy / Miska Penttinen, projekti-insinööri, Diagno Finland Oy Jännitetyön vaatimukset - Kuka tekee? Ohjeet ja määräykset? Suojavarusteet? Opettajat Jari Haverinen, Salu Rannila, Markus Tervonen ja Jaakko Penttinen, Kao |
14:30-15:00 | Iltapäiväkahvi |
15:00-15:15 | Autoalan koulutuksen järjestäjän kilpailun voittajan julkaiseminen |
15:15-15:45 |
Autoalan palveluliiketoiminnan kehittäminen ja uudet toimintamallit Liiketoiminnan professori Jouni Juntunen, Oulun yliopisto |
15:45-16:30 | Kahvit ja yhteenveto |
Pidätämme oikeuden tarkentaa ohjelman sisältöä ja aikataulua.
Tilaa uutiskirje ja kuulet Tech Day -uutiset ensimmäisenä.
Copyright Autoalan Keskusliitto ry 2020 © Tietosuojaseloste
Käytäthän modernia selainta. Sivusto ei tue Internet Exploreria.
Valmistuttuaan 1986 kauppatieteiden maisteriksi Rissa on toiminut käytännössä koko työelämänsä autoalalla useissa eri tehtävissä. Ennen Autoalan Keskusliittoon tuloa hän toimi toistakymmentä vuotta Nordea Rahoituksessa autorahoituksen ja kuluttajarahoituksen parissa niin Suomessa kuin muissa Pohjoismaissa ja Baltiassa.
Ennen rahoitusyhtiöaikaa Rissa toimi autoliikkeissä vähittäiskaupan eri tehtävissä. Suomen ajautuessa syvään lamaan 1990-luvun alussa erityisesti autokauppa koki kovia. Rissa oli mukana saneeraamassa kahta eri autoliikettä aikana, jolloin puolet Suomen autoliikkeistä meni konkurssiin. Saneerauksen jälkeen alkoi kannattavan kasvun suunnittelu. Nuo ajat ovat jääneet vahvasti Rissan työkalupakkiin kasvattavana kokemuksena johtamisesta ja erityisesti strategisen suunnittelun tärkeydestä.
Rissa on työtehtäviensä johdosta mukana useissa eri hallituksissa. Muun muassa viimeiset kolme vuotta hän on ollut mukana Cecran (European Council for Motor Trades and Repairs) hallituksessa, missä hän edustaa Suomen lisäksi muita Pohjoismaita. Cecra on autoalan Euroopan vähittäiskaupan edunvalvontajärjestö Brysselissä.
Jouko Sohlberg vastaa autoalan ammatillisesta koulutusyhteistyöstä ministeriöiden ja oppilaitosten kanssa. Hän on kokenut kouluttaja ja opettaja, jolla on lukuisia luottamustoimia tehtäväkenttäänsä liittyen.
Sohlberg on Autoalan Keskusliiton tekninen johtaja ja jälkimarkkinoinnin ja huolto- sekä korjaamotoiminnan ammattilainen.
Valmistuttuaan ammattikoulusta Juntunen työskenteli autonkuljettajana, kunnes kuljetusjoukoissa suoritetun varusmiespalveluksen jälkeen hän jatkoi opiskeluja teknillisessä oppilaitoksessa. Jouni valmistui insinööriksi ja sen jälkeen yliopistosta kauppatieteiden maisteriksi työskennellen opiskelujen ohella rekkakuskina ja ajojärjestelijä. Maisteriksi valmistuttuaan Juntunen siirtyi työskentelemään Oulun yliopistolle. Kauppatieteiden tohtorin tutkinnon Juntunen suoritti 2010 ja tekniikan tohtorin tutkinnon 2014. Teknillisen tiedekunnan dosentuurin – opetusalana toimitusketjujen hallinta – Juntunen sai vuonna 2014. Tällä hetkellä Juntunen työskentelee Oulun yliopiston kauppakorkeakoulun autoalan liiketoiminnan professorina. Edelleen Juntunen ajaa silloin tällöin myös linja-autoja ja rekkoja, sekä on erittäin kiinnostunut koeajamaan uusilla käyttövoimilla toimivia ja uusia ominaisuuksia sisältäviä ajoneuvoja.
Autoalan palveluliiketoiminnan kehittäminen ja uudet toimintamallit
Energiamurros uusiutuviin liikennepolttoaineisiin laskee logistiikan kustannuksia ja vaatii ajoneuvojen lisäksi ympäröivältä infrastruktuurilta uusia toimintoja ja palveluita. Ajoneuvojen muutos perinteisistä rautatuotteista ohjelmistotuotteiksi mahdollistaa nopean tietoliikenteen ajoneuvojen välillä sekä ajoneuvojen ja infrastruktuurin välillä, lisäksi ajoneuvot pystyvät ohjelmistojen myötä tuottamaan uusia toimintoja ja palveluita. Uudet mobiilit palvelut johtavat liiketoiminnan vallankumoukseen sekä palveluntarjoajien että kuluttajien näkökulmasta. Lisäksi puhdas edullisempi logistiikka johtaa myös uudenlaisiin tasapainoihin teollisuudessa. Kaikki tämä tulee vaatimaan uudenlaista osaamista, mutta toisaalta tarjoaa hurjan potentiaalin uudenlaiseen liiketoimintaa ajoneuvoihin ja logistiikkaan liittyen.
Piialla on yli 20 vuoden laaja-alainen kokemus eri toimialojen liiketoiminnan ja asiakaskokemuksen kehittämisen parissa. Etenkin Toyotalta saadut opit, ongelmien ratkaisutaidot ja Lean-metodit ovat salainen ase, joita hän kantaa mukanaan.Hän on inspiroiva valmentaja ja muutoksen mahdollistaja, joka uskoo prosessien ja tiimityön sekä jatkuvan kehittämisen voimaan isojenkin muutosten läpiviemisessä. Työyhteisöihin, yritysten kulttuuriin ja ihmisten kehittämiseen investoidut pääomat tulevat aina takaisin.
Erkka Javanainen on Kone- ja tuotantotekniikan insinööri AMK ja Ajoneuvotekniikan insinööri YAMK. Hän on työskennellyt autoalan erilaisissa työtehtävissä yli 20 vuotta ja vuodesta 2015 lähtien opetusalan tehtävissä. Erkka toimii tällä hetkellä ajoneuvotekniikan kouluttajana, autoalan koulutuksen kehittäjänä sekä tiimivastaavana Tampereen seudun ammattiopistossa. Erkka hyödyntää työssään jatkuvan kehittämisen mallia ja hänen toimintansa perustana ovat sujuvat prosessit, työelämäyhteistyö ja osallistava tiimityö.
Työpaikkaohjaaja on käyntikortti yritykseen
Hyvät vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot ovat työpaikkaohjaajan tärkeimpiä ominaisuuksia. Tällä hetkellä työntekijöistä on pulaa monilla aloilla ja heistä käydään kilpailua. Työtekijöitä voidaan rekrytoida myös suoraan oppilaitoksista, jolloin työpaikkaohjaajalla on merkityksellinen rooli työntekijöiden saamisessa ja pitämisessä yrityksessä. Työpaikkaohjaajat toimivat yrityksen käyntikortteina kouluttaessaan tulevia ammattilaisia. Vastuullinen ja kestävä työpaikkaohjaus sekä yhteistyö oppilaitosten kanssa luo yrityksen veto- ja pitovoimaa.
Uusi vaihde silmään yritys-oppilaitosyhteistyössä
Riveria on kehittänyt yhteistyössä Pohjois-Karjalan kauppakamarin ESR-rahoitteisen työnantajat koulutuksen tukena -hankkeen kanssa työelämän tiimiauditoinnin toimintamallin ja yhteistyössä auditoinut työelämän kanssa kaikki 18 koulutusalaansa vuosina 2020–2022.
Tiimiauditointien tarkoituksena oli tarkastella oppilaitoksen toimintaa yritysasiakkaiden näkökulmasta sekä avoimen vuorovaikutuksen kautta tehdä yritykset ja koko koulutusalakohtainen opetushenkilöstö= tiimi tutuiksi toisilleen. Tiimiauditoinnit on otettu Riveriassa käyttöön osana jatkuvaa parantamista, ja toimintamallia kehitetään edelleen kaikilla koulutusaloilla.
Auditointien kautta on päästy paremmin kiinni työelämän tarpeisiin sekä oman toiminnan kehittämiseen. Ajoneuvoalan tiimiauditoinnin seurauksena yhteistyö oppilaitoksen ja yritysten välillä on tiivistynyt entisestään sekä on kehitetty uusia yhteistyön muotoja, jotka lisäävät vetovoimaa ja pitovoimaa alalle.
Riverian ajoneuvoalan koulutuspäällikkö Ari Pikkarainen ja Wetteri Auto Oy huoltojohtaja Mika Rissanen kertovat kokemuksia sekä näyttävät konkreettisia esimerkkejä yhteistyön kehittämisestä uudella tavalla yrityspalvelupäällikkö Suvi Valoharjun johdatellessa keskustelua.
Ari Pikkarainen, koulutuspäällikkö Riveria
Auto- ja työkonetekniikan insinööri Pikkaraisen työura on alkanut jo 30 v. sitten autosähkömekaanikkona, ura vienyt sittemmin työnjohtotehtäviin, projektitehtäviin autoalan jälkimarkkinaan ja opetustehtäviin ammatillisessa koulutuksessa. Tällä hetkellä Arin vastuulla, koulutuspäällikkönä Riveriassa, on ajoneuvoalan koulutus Pohjois-Karjalassa. Ari on myös mukana Autoalan Keskusliiton APO-ohjausryhmässä. Pikkarainen toteaa, että vahva, matalan kynnyksen vuorovaikutteinen työelämäyhteistyö on ehdoton edellytys ammatillisen koulutuksen onnistumiselle.
Mika Rissanen, Wetteri Auto Oy / Joensuu
Mika toimii Wetteri Auto Oy / Joensuu huoltojohtajana, huoltopäälliköiden esimiehenä sekä vastaa henkilö- ja pakettiautojen ja kuorma-autohuollon toiminnoista kokonaisuudessaan koko konsernin osalta.
Mikalla on yli 20 vuoden ura erilaisissa jälkimarkkinoinnin esimiestehtävissä, joista 15 vuotta Hartikaisen palveluksessa. Mikan vastuualueelle kuuluvat toimialueen rekrytoinnit ja oppilaitosyhteistyö yhdessä toimipisteen päällikön kanssa. Mika kertoo Riverian olevan heille tärkeä kumppani, jonka kanssa yhteistyön kehittäminen on tärkeää, mielekästä ja tuottaa lisäarvoa yritykselle.
Suvi Valoharju, yrityspalvelupäällikkö Riveria
Suvi on tuore kasvo ammatillisen koulutuksen kentässä. Entisenä puhtausalan yrittäjänä, yhteistyö yritysten ja oppilaitoksen välillä on tuttua ns. molemmilta puolilta pöytää. Suvin vastuualueeseen Riveriassa kuuluu työelämäyhteistyön prosessien johtaminen ja kehittäminen. Suvi on ollut luomassa ainutlaatuista työelämän tiimiauditointimallia ja puhuu työelämäyhteistyön ilosanomaa innolla tilanteessa kuin tilanteessa. Yritykset ja oppilaitos tarvitsevat entistä enemmän toisiaan alati muuttuvassa maailmassa- mitä paremmin tunnemme toisemme, sitä paremmin voimme toimia yhteistyössä ja auttaa opiskelijaa löytämään oman polkunsa työelämään ja sitä paremmin voimme toteuttaa perustehtäväämme: eli valmentaa tulevaisuuden osaajia yrityksiin, summaa Valoharju.
Liikenteessä oleva sähkö- ja hybridiajoneuvokanta kasvaa vauhdilla. Suomen tieliikenteessä olevien sähköautojen määrä oli noin 150 000 joulukuussa 2022, mikä on 50 000 enemmän vuoden takaiseen verrattuna. Sähkö- ja hybridiautojen osuus ensirekisteröinneistä vuonna 2022 oli lähes 70 %. Ajoneuvoja tuodaan Suomeen myös ulkomailta.
Ensimmäiset sähkö- ja hybridiautot alkavat olla nyt 10 vuotta vanhoja eli takuuajat ovat päättyneet. Sähköajoneuvojen ikääntyessä myös niiden akut ikääntyvät ja kuluvat. Käytettyjen autojen akkujen kunnosta tarvitaan luotettavaa ja mitattua tietoa.
Diagno Finland Oy:n operatiivinen johtaja Frans Malmari esittelee sähköajoneuvojen akkujen kunnon määritysmenetelmiä ja mahdollisuuksia autoalan jälkimarkkinoilla. Insinööri (AMK) Miska Penttinen esittelee AVILOO-testilaitteen käytettävyyttä sekä mittaustuloksia korkeajänniteakkujen kulumisesta.
Penttinen on työskennellyt autoalalla vuodesta 2016. Työtehtäviä ovat olleet mm. mekaanikon tehtävät, vaihto- ja tuontiautojen tarkastus ja kunnostus sekä automaahantuonnin takuukäsittelijän tehtävät. Penttinen valmistui Metropolia Ammattikorkeakoulusta autosähkötekniikan insinööriksi vuonna 2023. Hänen insinöörityönsä käsitteli sähköautojen korkeajänniteakkujen luonnollista kulumista.
Kainuun ammattiopiston opettajat toimivat usean maahantuojan teknisinä kouluttajina Suomessa. Tietonsa he käyvät hakemassa tehtaan järjestämistä koulutuksista, joita järjestetään etänä ja F2F toteutuksella. Pajassa käydään läpi hybridiauton akun diagnosointia sekä auton valmistajien ohjeita kuka saa aukaista ja korjata korkeajänniteakun, sekä millaisia erikoistyökaluja, mittalaitteita ja suojavarusteita työssä tarvitaan.
Sähkötekniikan ja väyläjärjestelmien lisääntyessä ajoneuvoissa sähköön liittyvät viat voivat olla vaikeasti diagnosoitavissa. Pelkkä järjestelmätesterin käyttö ja vikakoodit eivät aina anna luotettava kuvaa itse viasta, vaan vikadiagnoosin laatiminen vaatii syvällisempää tarkastelua esimerkiksi oskilloskooppimittauksilla. Monesti järjestelmätesterillä luettu vika on vain oire isommasta sähköviasta, jota järjestelmätesterillä ei saada kiinni.
TTS Työtehoseura Ry:n ajoneuvot ja työkoneet -tiimin koulutuspäällikkö Petri Oikarinen ja kouluttaja Sami Silventoinen vetävät AKL Tech Day -tapahtumassa työpajan, jossa perehdytään kuorma-auton sähkötekniseen mittaukseen osana vikadiagnoosia.
Petri Oikarinen, koulutuspäällikkö, Työtehoseura Ry
Oikarinen toimii Työtehoseura Ry:n Ajoneuvot ja työkoneet -tiimin koulutuspäällikkönä ja vastaa tiimin toiminnasta. Tiimin toimialueisiin kuuluu hyötyajoneuvo-, työkone-, maatalouskone- ja traktorimekaanikkojen sekä ajoneuvo- ja varaosamyyjien ja työnjohtajien ammatillinen koulutus kaikilla tutkintotasoilla. Oikarisella on usean vuoden kokemus ajoneuvotekniikan ja ajoneuvosähkötekniikan kouluttajan tehtävistä.
Workseed on taitojen oppimisen työkalu, joka on kehitetty erityisesti ammatillisen koulutuksen tarpeisiin. Se on laajasti käytössä toisen asteen oppilaitosten lisäksi myös ammattikorkeakouluissa. Palvelussa voidaan luoda tehtävänantoja käytännön taitojen harjoitteluun ja raportoida niitä opiskelijan omalla mobiililaitteella opettajan luomaan raporttipohjaan. Kokonaisuuden kautta voidaan opiskella tehokkaasti sekä tieto- että taitopuolista osaamista. Kehittymistä on helppo seurata, kommentoida ja arvioida osaamista. Workseed tarjoaa mahdollisuuksia myös yritysten oman henkilöstön, asiakkaiden tai muiden sidosryhmien koulutukseen.
Teemu Tiainen on monipuolisten autoalan tehtävien kautta opetuksen digitalisaation intohimoiseksi kehittäjäksi ponnistanut insinööri.
Osallistujat pääsevät näkemään miten nopeasti yleistyvää VR-teknologiaa voidaan käyttää maalaussimulaattorissa ja oppilaitosympäristössä. Työpajassa esitellään VirtualAutoedU-maalaussimulaattorin kalibrointia, toimintaa sekä myös itse ruiskuttamista. Myös maalaussimulaattorin kokeilu on mahdollista ajan sallimissa rajoissa.
Roope Rokkonen on valmistunut 2015-2016 automaalariksi sekä autokorinkorjaajaksi PKKY:ltä eli nykyisestä Riveriasta, jonka jälkeen hän on työskennellyt automaalaamossa.
Syksyllä 2018 hän siirtyi Riverialle automaalauksen ja korinkorjauksen ammatilliseksi ohjaajaksi. Roope osallistui myös 2017 Skillsin järjestämiin automaalauksen MM-kilpailuihin Abu Dhabissa.
Millaisia ovat tulevaisuuden käyttövoimat? Työpajassa tutustutaan liikenteen käyttövoimaennusteisiin, eri käyttövoimien tulevaan kysyntään vaikuttaviin tekijöihin sekä käyttövoimamurrosta kiihdyttäviin ja hidastaviin tekijöihin.
Kalenoja työskentelee autoalan omassa Tieliikenteen Tietokeskuksessa liikenteen erityisasiantuntijana. Hänen osaamisalueisiinsa kuuluvat muun muassa liikenteen eri käyttövoimat sekä ympäristövaikutukset ja niitä koskeva lainsäädäntö. Tieliikenteen Tietokeskus kokoaa ja valmistelee ajankohtaista tutkimus- ja tilastoaineistoa autoalan tarpeisiin.
Työpajassa otetaan lyhyt katsaus kaasuun polttoaineena sekä kaasuautojen markkinoihin Suomessa. Tulemme lisäsi tutustumaan nykyaikaisten kaasuautojen tekniikkaan sekä kaasuautojen vaatimuksiin huolto- ja korjaustöissä.
Jussi Salmi on autoinsinööri ja toimii tekniikkapäällikkönä K-Auto Oy:ssä. Hän vetää jälkimarkkinoinnin tekniikkatiimiä, jonka tehtäviin kuuluu mm. korjaamoverkoston tuotetekninen tuki, korjaamovarusteiden ja erikoistyökalujen myynti ja hallinnointi sekä ajoneuvojen tekninen hyväksyntä. Salmella on autojen parissa toimimisesta kertynyt jo noin 15 vuoden kokemus eri rooleissa.
Käytännönläheinen katsaus huomionarvoisiin asioihin, jotka olemassa oleva koriteknologia erilaisine materiaaleineen, kuten alumiini ja hiilikuitu, on tuonut tullessaan. Asioita tarkastellaan muun muassa vaurion määrittämisen, liitos- ja työmenetelmien sekä laitteiden näkökulmasta.
Mikko Kittelä on autojen ja koneiden parissa kasvanut vauriokorjausalan ammattilainen. Kittelä aloitti vauriokorjauksen parissa korikorjaajana 1995 jatkaen vauriokorjausalan kouluttajana vuodesta 2010. Hän on perustaja ja yrittäjä Expertise Factoryssa 2018, joka tarjoaa koulutuksia vauriokorjausalan ammattilaisille. Kittelä on useamman automerkin valtuuttama kouluttaja ja matkustaa usein maailmalla uusimman tiedon perässä.
Vesa Härkösen nykyinen tehtävä LABin Muotoiluinstituutin johtajana alkoi 1.1.2020, kun Lahden ja Saimaan ammattikorkeakoulut yhdistyivät vuoden 2019 lopussa muodostaen täysin uuden LAB-ammattikorkeakoulun.
Härkönen on aiemmin toiminut muotoilijana, johtamistehtävissä sekä liiketoiminnan kehittäjänä konsulttitoimistoissa (Linja Design, Idean ja Conmio) sekä suuryrityksissä (KONE ja Elisa) sekä viimeisimpänä designtoimisto Nordkappin toimitusjohtajana.
Puheenvuorossaan Härkönen käsittelee palvelumuotoilun tarjoamia mahdollisuuksia liikkumiseen liittyvän osaamisen ja asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämiseen. Puheenvuoro rakentuu asiakaslähtöisyyden, taloudellisuuden, ekologian ja osaamisen ympärille. Tavoitteena on antaa alan kehittämiseen konkreettisia työkaluja käytännön esimerkkien avulla. Puheenvuorossa käydään läpi mahdollisuuksia, joita yritysten ja korkeakoulujen välisellä yhteistyöllä olisi mahdollista saavuttaa niin lyhyellä kuin pitkällä aikajänteellä.